Lönsamt för företag med aktivt klimatarbete

En ny rapport från näringslivsnätverket Hagainitiativet visar att aktivt klimatarbete är lönsamt för företag. Bland annat stärker det varumärket, ökar kundlojaliteten och gör det lättare att attrahera kompetent arbetskraft.
En årlig rapport från ett näringslivsnätverk om företagens klimatarbete är i sig ett tecken på ett ökat intresse för klimatfrågan från näringslivets sida. Dessutom visar resultaten från Hagainitiativets undersökning i år att klimatarbetet har blivit mycket viktigare för företag.
Ett huvudfokus i undersökningsrapporten är kopplingen mellan företags klimarbete och lönsamhet. Årets undersökning visar på ett positivt samband mellan företagens klimatarbetet och lönsamhet. Mest positiv ekonomisk effekt hade ett aktivt klimatarbete på varumärket, kundlojaliteten och möjligheten att attrahera kompetent arbetskraft.
Det är dags att göra sig av med myten att klimatarbetet är dyrt och olönsamt för företagen. År efter år bekräftas att företagen tycker att klimatomställningen är lönsam, säger Nina Ekelund, generalsekreterare Hagainitiativet.
Undersökningen visade även att företagen anser att coronapandemin haft en positiv inverkan på klimatomställningen och att företagen påverkas ungefär lika mycket av politik på EU-nivå respektive politik på nationell nivå.

SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till