Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.
Tryck ENTER för fler resultat, då kan du även förfina din sökning.
    Stäng
    Positiva nyheter

    Lönsamt för företag med aktivt klimatarbete

    Foto: Nattanan Kanchanaprat från Pixabay

    En ny rapport från näringslivsnätverket Hagainitiativet visar att aktivt klimatarbete är lönsamt för företag. Bland annat stärker det varumärket, ökar kundlojaliteten och gör det lättare att attrahera kompetent arbetskraft.

    En årlig rapport från ett näringslivsnätverk om företagens klimatarbete är i sig ett tecken på ett ökat intresse för klimatfrågan från näringslivets sida. Dessutom visar resultaten från Hagainitiativets undersökning i år att klimatarbetet har blivit mycket viktigare för företag.

    Ett huvudfokus i undersökningsrapporten är kopplingen mellan företags klimarbete och lönsamhet. Årets undersökning visar på ett positivt samband mellan företagens klimatarbetet och lönsamhet. Mest positiv ekonomisk effekt hade ett aktivt klimatarbete på varumärket, kundlojaliteten och möjligheten att attrahera kompetent arbetskraft. 

    Det är dags att göra sig av med myten att klimatarbetet är dyrt och olönsamt för företagen. År efter år bekräftas att företagen tycker att klimatomställningen är lönsam, säger Nina Ekelund, generalsekreterare Hagainitiativet.

    Undersökningen visade även att företagen anser att coronapandemin haft en positiv inverkan på klimatomställningen och att företagen påverkas ungefär lika mycket av politik på EU-nivå respektive politik på nationell nivå.

    Stötta SMB

    Sedan 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
    Här kan du läsa vad pengarna går till.

    Tipsa!

    Tipsa oss

    Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.