SMB DEBATT

”Elbilar är bra – även i Polen”

”En koldioxidfri elproduktion är en nyckel för att minska utsläppen. Men på vägen dit är det inte värre att elen används till bilar än något annat”, detta skriver Daniel Engström Stenson, Klimatpolitisk analytiker på tankesmedjan Fores idag i en debattartikel på Supermiljöbloggen.

”Elbilar är väl bra – men vad händer om alla i Kina ska köra koleldade elbilar?” Vi är säkert många som på flera seminarier fått höra varianter av detta uttalas, ofta med nickande åhörare.I en nyligen publicerad artikel i Financial Times finns en ny variant av detta; om länder som Polen får fler elbilar kommer de klimatpåverkande utsläppen att öka. För den enskilda bilen stämmer det. För utsläppen totalt stämmer det inte.

Artikeln i Financial Times bygger på en rapport från European Environment Agency. Rapporten reder ut följderna av två olika scenarier, där elbilarna år 2050 utgör 50 respektive 80 procent av EU:s fordonsflotta. Fördelarna med en sådan utveckling är flera, bland annat minskar luftföroreningarna som redan nu dödar hundratusentals människor i förtid.

En kraftig ökning av antalet bilar leder förstås till utmaningar. EEA beräknar att behovet av elektricitet ökar med 150GW när 80% av fordonsflottan är eldriven. Det ställer krav på att laddstationer integreras i elnäten, och att det finns beredskap att hantera laddtoppar när många vill ladda sina bilar samtidigt.

Sedan följer i rapporten ett resonemang om att ifall elen kommer från exempelvis kolkraft blir de totala utsläppen, well-to-wheel, per körd kilometer högre för en elbil än från en bil som kör på bensin eller diesel. Därför, menar EEA, kan elbilen vara ett problem i kampen mot att minska växthusgasutsläppen.

En koldioxidfri elproduktion är en nyckel för att minska utsläppen. Men på vägen dit är det inte värre att elen används till bilar än något annat. Elen som laddar bilen omfattas av EU:s system för handel med utsläppsrätter, och ryms därmed under samma utsläppstak som den el som tänder din lampa eller används av basindustrin. Är det fossil el krävs en utsläppsrätt för att få producera denna el, är det förnybar el behövs ingen utsläppsrätt.

Eftersom antalet utsläppsrätter är begränsat, innebär fler utsläppsrätter till el som används för att ladda bilar att det blir färre utsläppsrätter till verksamheter som är med i utsläppshandeln. Även om utsläppen för den enskilda bilen möjligen blir högre förblir de totala utsläppen desamma. När konkurrensen om utsläppsrätter ökar, ökar också priset på utsläppsrätter, vilket ökar omställningstrycket i hållbar riktning.

Även Kina är i färd med att upprätta en nationell utsläppshandel, där kraftsektorn blir en del. Därmed kommer alla de där kinesiska elbilarna som ibland utmålas som något farligt endast innebära att det blir fler som samsas under samma utsläppstak – inte att utsläppen ökar. Samma sak gäller för alla länder där elproduktionen ryms inom utsläppshandeln.

Att ställa om elproduktion så att den blir koldioxidfri är centralt. Men det är inte så att elbilar i väntan på detta är något dålig. Vare sig i Sverige, Polen eller Kina. Tvärtom är det bra med fler elbilar. Det ger bättre luftkvalitet och påskyndar omställningen till en effektivare och mindre klimatbelastande elproduktion.

Daniel Engström Stenson
Klimatpolitisk analytiker, Fores.

Miljö online2

Liknande artiklar