”Transporters utsläpp måste minska”

Foto: Tage Olsin ( Creative Commons Attribution-Share Alike 2.0 Generic license)

”Under det senaste året har klimathotet blivit än mer akut. Medeltemperaturen på Arktis har legat 20 grader över genomsnittet. Nu krävs effektiva och smarta lösningar och ny teknik”, skriver Maria Weimer och Lars Tysklind från Liberalerna.

Utsläppen måste minska och prioriterat är att få ner utsläppen från våra bilar och fordon. Som ordföranden i Liberalernas miljö- och klimatarbetsgupp presenterar vi här en rad förslag:

Mer elbilar på vägarna. Framtiden hör elbilar och olika former av laddhybrider till. Det behövs en väl utbyggd laddinfrastruktur. Människor måste kunna lita på att man kan ladda bilen även när man kör längre sträckor.

Mer biodrivmedel – inför reduktionsplikt. Biodrivmedel ska användas där det gör mest nytta och där el inte alltid fungerar, till exempel inom flyg och tyngre transporter. Vi vill att bränslen avsett för framför allt tunga vägtransporter, flyg och sjöfart ska omfattas av ett reduktionspliktsystem med krav på drivmedelsleverantörer att leverera en viss andel biodrivmedel och viss klimatprestanda per år. Vi är därför generellt positiva till regeringens förslag i dag om reduktionsplikt även om vi framförallt ser att biobränslet bör användas där det gör som mest nytta. Förutom mer biodrivmedel måste mer av de tunga transporterna flyttas över till sjöfart och järnväg.

Förorenaren ska betala – omvänd miljöbilsbonus. De som köper bilar med höga utsläpp måste betala för sina utsläpp. En omvänd miljöbilsbonus bör införas som innebär att bilar som inte är miljöbilar får en förhöjd fordonsskatt. Vi stödjer, till skillnad från regeringen och flera andra riksdagspartier, inte ett så kallat bonus-malussystem. Varför ska skattemedel läggas på en subvention för att man köper en ny bil?

Miljöbilar ska gynnas i förhållande till fossila bilar men det behövs också tydligare och skärpta krav på vilka bilar som ska anses vara miljöbilar. Bilar som drivs med fossilt bränsle ska inte klassas som miljöbilar. Miljözoner bör införas i fler städer där endast miljöbilar får köra. Bilpooler och smart kortidshyra av miljöbilar främjas till exempel genom enklare parkeringsregler.

Minskat bilåkande där det finns kollektivtrafik. Reseavdraget ska minskas där det finns en fungerande kollektivtrafik i förhållande till de delar av landet där människor på ett helt annat sätt är beroende av bilen. Vägavgifter på motorvägssträckor där det finns särskilt goda kollektivtrafikalternativ bör också prövas. Självklart ska miljöbilar undantas från vägavgifterna.

Höjt förmånsvärde av bilar som inte är miljöbilar måste ses över och höjas. Det är inte rimligt att skattesubventionera fossila bilar. När stat och kommun köper personbilar och lätta lastbilar måste de självklart vara miljöbilar.

Klimatmärkning av nya bilar. Tydlig och bra konsumentinformation om till exempel bilens utsläpp behövs och vi ser gärna att en klimatmärkning för bilar mer liknar energimärkningen för vitvaror.

Vi liberaler vill se en stark grön politik med grön skatteväxling som bas. Vi vill sänka skatten på jobb men höja miljöskatter. Vi vill undvika kortsiktiga subventioner och administrativt krångliga stöd. Liberalerna står för en smart, grön politik som framförallt syns i skattetabellerna och där förorenaren ska betala.                    

Maria Weimer, riksdagsledamot (L) energipolitisk talesperson

Lars Tysklind, riksdagsledamot (L) miljöpolitisk talesperson

Miljö online2

Liknande artiklar