Låg flygskatt ger liten klimatvinst

Foto: Nemracc

Igår presenterades en statlig utredning som föreslår att det införs en flygskatt från och med den 1 januari 2018. Skatten gäller på resor från flygplatser i Sverige, är per passagerare och ska betalas av flygbolaget.

Flygskatten som föreslås ser ut så här:

  • 80 kronor för flyg till länder som ligger helt inom Europa,
  •  280 kronor för flyg till länder som ligger helt eller delvis i en annan världsdel än Europa med ett avstånd om högst 6 000 kilometer från flygplatsen Stockholm/Arlanda,
  •  430 kronor för flyg till länder som ligger i en annan världsdel än Europa med ett avstånd längre än 6 000 kilometer från flygplatsen Stockholm/Arlanda.

Förslaget bedöms minska klimatutsläppen med motsvarande 0,08-0,2 miljoner ton koldioxid per år, enligt den statliga utredningen. Det kan jämföras med de totala utsläppen från inrikesflyget som är på 0,54 miljoner ton koldioxid eller de totala utsläppen från svenskarnas flygresande, om man räknar med alla flygresor någonstans i världen som görs av personer som bor i Sverige, som är 11 miljoner ton. Sveriges totala utsläpp av koldioxid är 53 miljoner ton. Om man tar med de konsumtionsbaserade utsläppen så är Sveriges utsläpp strax över 100 miljoner ton.

En anledning till att den föreslagna skatten påverkar en så liten del av svenskarnas klimatutsläpp från flyg är att skatten bara gäller för resor från en flygplats i Sverige, inte flygresor till en flygplats i Sverige eller flygresor som svenskar gör mellan flygplatser utanför Sverige.

Det finns ett system för handel med utsläppsrätter i EU för flyget. Det gör att när folk flyger mindre i Sverige så blir det mer utsläppsrätter över som kan användas i andra delar av EU för att flyga mer.  En svensk koldioxidskatt skulle kunna innebära att utsläppsrätter för  0,03 och 0,09 miljoner ton koldioxid frigörs. Men i dagsläget finns det redan ett stort överskott av utsläppsrätter.

En nackdel med denna skatt är att den är per passagerare och inte en klimatskatt på flygplanets bränsle. En klimatskatt på flygplanets bränsle skulle skapa anledningar för flygbolagen att effektivisera och införa miljövänligare bränslen. Men enligt internationell lag är det förbjudet att beskatta bränslet på internationella flygresor, undantag om två EU-länder har kommit överens om att beskatta bränslet. Däremot är det tillåtet att beskatta bränslet för inrikesflyg.

Skatten bedöms ha en liten effekt på sysselsättningen och Sveriges konkurrenskraft. Förslaget ska nu gå ut på remiss där olika experter ska ge sina synpunkter på förslaget.

Klimatskatten på flyg till Thailand skulle vara 3000 kr om flyget betalade den svenska koldioxidskatten 

Den svenska  koldioxidskattningen på 1,12 kr per kilo koldioxid.  Så här mycket skulle klimatskatten vara om flyget skulle betalade den svenska koldioxidskatten:

  • För en flygresa Stockholm-Göteborg skulle klimatskatten vara 175-94 kr
  • För en flygresa Göteborg-Luleå skulle klimatskatten vara 440-489 kr
  • För en flygresa Stockholm-New York skulle klimatskatten vara 2060-2670 kr
  • För en flygresa Stockholm-Bangkok skulle klimatskatten vara 2690-3480 kr
  • För en flygresa Stockholm-Sydney skulle klimatskatten vara 5030-6520 kr

Detta enligt den statliga utredningen, som i sin tur har hämtar beräkningarna från Trafikverket och Statens Väg och Transportforskningsinstitut.

Anledningen till att utredningen inte föreslår att flygskatten ska vara lika hög som för andra transportslag är att det skulle öka antalet flygresor från länder som inte har flygskatt och öka mellanlandningar för att undvika flygskatt. Detta skulle riskera att innebära längre flygvägar och ökad klimatpåverkan.

Det skulle vara mycket lättare att införa en flygskatt om andra länder också hade gjort det. Men genom att införa en flygskatt bidrar Sverige till att det kan bli mer effektiva internationella styrmedel på flyget i framtiden, enligt utredningen.

Miljö online2

Liknande artiklar