Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.
(Tryck ENTER för fler alternativ)
Sökförslag:
    Stäng

    Covid-19 ökar bilåkandet

    Foto: Pexels

    Covid-19 har gjort att allt fler runtom i Europa väljer bort kollektivt resande och istället satsar på individuellt resande i bil. Vilka de långsiktiga konsekvenserna för miljön blir är svåra att veta, men situationen är inte bra.

    På grund av Ccovid-19 har vi blivit avrådda från att åka kollektivt och ett alternativ har då blivit att åka bil. Det är problematiskt eftersom bilar har en mycket negativ miljöpåverkan. 

    Du har ett personligt ansvar att resa så smittsäkert som möjligt, dvs. att du gör det du kan för att inte bli smittad eller smitta andra. Har du symtom som kan bero på covid-19 ska du inte resa alls. För att minska belastningen på kollektivtrafiken bör du, även om du är frisk, använda andra färdmedel än kollektivtrafiken, t.ex. gå, cykla eller åka med egen bil, skriver Folkhälsomyndigheten i sina riktlinjer kring covid-19.

    Bilar orsakar bland annat luftföroreningar, vilka därmed ökar ytterligare med fler bilar på vägarna. Redan nu dödas sju miljoner människor per år i världen på grund av luftföroreningar. Därtill orsakar transporter, bland annat bilar, en tredjedel av våra klimatpåverkande utsläpp

    Ny Teknik rapporterar att det är särskilt högt tryck på begagnade bilar i och med att ekonomin är ansträngd under pandemin. Nya bilhandlare för just begagnade bilar har etablerat sig runtom i Europa. Även registreringarna av äldre begagnade bilar har ökat och fler söker på internet efter äldre bilar.

    Det ser dock inte ut att vara någon större efterfrågan på begagnade elbilar. Enligt Ny Teknik är orsaken att räckvidden anses för kort och att få vill investera i en laddbox till en äldre elbil.

    Inom bilindustrin hoppas man att den ökade efterfrågan på bilar under pandemin även ska få fler framöver att välja individuellt resande med bil framför kollektivt resande. 

    Inom miljörörelsen är man emellertid bekymrade. Greenpeace säger till exempel att länderna i Europa måste göra allt de kan för att begränsa biltrafiken. Att fler avstår från kollektivt resande riskerar ge långsiktiga ekonomiska problem för branscher kopplade till kollektivtrafiken och som är helt nödvändiga i miljöomställningen, samtidigt som allt fler människor binder upp sitt resande för många år framåt i resursslösande personbilar.

    SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

    Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

    Läs vad vi vill göra
    Tipsa!

    Tipsa oss

    Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.





      SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

      Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

      Läs vad vi vill göra