Moderaternas frontalangrepp mot miljöpolitiken
Moderaterna har toppat sitt miljöfiasko från EU-valet. Efter en hård valrörelse där de fick mycket kritik för sin bristande miljöpolitik har de nu kommit med en annons i Fokus. Annonsen föreställer en fiktiv valsedel där de främst hånar oppositionens föreslagna miljösatningar.
– Stoppa förbifart Stockholm
För det första – ur miljösynpunkt är förbifart Stockholm en katastrof. Den skapar plats för fler bilar och ökar utsläppen samtidigt som den förväntas minska andelen som åker kollektivt i Stockholm, till en kostnad på uppemot 890 miljoner i bland annat minskade biljettintäkter. Dessutom förväntas regelbundna köer bildas i tunneln inom tio år. Att oppositionen skulle vilja stoppa förbifart Stockholm är dessutom inte riktigt sant, konstigt nog är Socialdemokraterna också för dumheten.
– Stäng Bromma flygplats
Miljöpartiet och Vänsterpartiet är för att stänga Bromma flygplats, och Miljöpartiet vill istället göra ”Bromma parkstad”. Socialdemokraterna och Centerpartiet kan tänka sig att se över avtalet, men båda partierna menar att det nuvarande avtalet gäller och att flygplatsen inte borde läggas ner innan 2038 när avtalet löper ut, enligt Aftonbladet och Direktpress. Oavsett om Bromma flygplats finns kvar eller inte måste vi dra ner på flygandet för att nå klimatmålen. Och att nå klimatmålen känns ju som en bra sak.
– Höj bensinskatten
Citerar bara Göteborgs universitet rakt av:
Högre skatt på bensin är en effektiv klimatpolitik som avsevärt kan minska utsläppen av växthusgaser. Ett vanligt argument mot höjda bensinskatter är föreställningen att de främst drabbar de redan fattiga.
Men nu visar forskare vid Göteborgs universitet, med världens största undersökning av bensinskatters påverkan, att det inte är låginkomsttagare utan medel- och höginkomsttagare som påverkas mest. Särskilt tydlig är effekten i fattiga länder.
Effektiv klimatpolitik. Häng med på tåget nu, Moderaterna.
– Stoppa utbyggnaden av t-banan
Här kan vi undra vad Moderaterna ens är ute efter, det är oavsett en direkt lögn. Här kan du hitta MP:s förslag och Vänsterpartiet jublade när en ny linje klubbades igenom. Socialdemokraterna är också ordentligt på bollen, det räcker med att titta på en sökning av tunnelbana på deras hemsida för att se att de är positiva. De har också tidigare kampanjat för en ny lila linje, vilket var ungefär samtidigt som det moderatera trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm sa att Stockholms tunnelbana var färdigbyggd.
– Höj flygskatten
Igen, vi måste dra ner på flyget för att klara klimatmålen. Att höja flygskatten är ett effektivt sätt som SAS år 2006 räknade ut skulle minska inrikesflyget med 10-15 procent. Då planerades en flygskatt att införas, men skrotades efter att alliansen vann valet.
– Snabbavveckla kärnkraften
”Snabbavveckla” skulle varit ett utmärkt ordval om det inneburit en relativt lång tid framåt. Vänsterpartiet skriver att de vill avveckla kärnkraften ”med hänsyn till sysselsättning och välfärd och i den takt som kärnkraftselen kan ersättas med el från förnybara källor och energieffektivisering”, och Socialdemokraterna har ett nästan identiskt ställningsstagande, med tillägget att ”kärnkraften kommer att utgöra en viktig del av vår elproduktion för lång tid framöver”. MP är lite hårdare och säger att de vill att svensk kärnkraft ska vara avvecklad senast 2030. Oavsett känns det inte som att avvecklingen kommer likna någon brandövning iallafall.
Högre lastbilsskatt
Lastbilsskatten handlar om att de tunga fordonen som sliter mest på våra vägar också ska betala den samhällsekonomiska kostnaden de står för. Schweiz har tidigare infört en liknande, men högre, skatt vilket varit bra för både samhället och miljön enligt Affärsvärlden. Flera länder har följt efter. De svenska åkerierna har tidigare varit kritiska men är nu svagt positiva till förslaget.
Vi hoppades att Moderaterna skulle ta till sig efter bland annat Naturskyddsföreningens EU-valgranskning, Jordens vänner EU-valgranskning och det stora tappet under EU-valet som till störst del berodde på den bristade miljöpolitiken. Att de nu attackerar oppositionen för deras förslag på miljösatsningar visar att de inte tagit till sig av den massiva kritiken. limatfrågan är inte en trend. Den kommer inte bli mindre. Varsågod, det var ett hett tips för att slippa tappa så många väljare och samtidigt förhoppningsvis minska klimatförändringarna.
SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till