Flygbranschen presenterar historisk standard för koldioxidutsläpp
På måndagen togs ett stort kliv mot ett avtal om minskade koldioxidutsläpp för flygbranschen. De nya utsläppsstandarderna ska uppmuntra flygbolag att vara så bränsleeffektiva som möjligt.
Samtalen har pågått i 6 år, men i måndags kom till slut beskedet från FN:s internationella luftfartsorganisation (ICAO) i Montreal. De nya kraven måste fortfarande godkännas av ICAO:s styrande råd senare i år, men om de antas kommer de vara obligatoriska för nationella luftfartsmyndigheter i hela världen.
Avtalet gäller både små och stora flygplan som kommer att byggas efter 2020. De föreslagna standarderna skulle bland annat innebära en utsläppsminskning på 33 procent mellan 2023 och 2028. Kraven skulle inte gälla redan existerande flygplan, men skulle kräva att framtida plan tillverkas för att vara så lätta och så bränslesnåla som möjligt.
Varken flygbranschen eller sjöfartsindustrin inkluderades under klimatförhandlingarna i Paris i höstas, vilket möttes av stark kritik från internationella miljöorganisationer. Trots att ICAO nu presenterat en överenskommelse för flygindustrin möts de nya normerna med viss skepsis, bland annat från organisationen International Council on Clean Transportation (ICCT). Bill Hemmings, luftfartsdirektör på Transport & Environment, kommenterade överenskommelsen:
Det här resultatet var det minimum som krävdes från ICAO för en trovärdig första start.

SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till