Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.
Tryck ENTER för fler resultat, då kan du även förfina din sökning.
    Stäng
    Nyheter

    Ny landningsbana på Heathrow är inte förenlig med Parisavtalet

    flyg Foto: Pexels

    Efter stora klimatprotester har en domstol dömt ut planerna på en tredje landningsbana på den brittiska flygplatsen. Det är den första domen i världen där Parisavtalets löften väger tyngre än ny fossil infrastruktur. Domen kan komma att påverka de svenska planerna på utbyggnad av Arlanda och Preemraff.

    Domstolen menar att den brittiska regeringens godkännande av en tredje landningsbana på Heathrow är olagligt, rapporterar The Guardian. Anledningen är att regeringen inte vägt in landets klimatlöften tillräckligt väl. Nu måste hela projektet läggas ner, alternativt att regeringen gör ett nytt och reviderat förslag för att tillåta utbyggnaden.

    Heathrow är redan idag en av världens mest vältrafikerade flygplatser, med 80 miljoner passagerare om året. En ny landningsbana skulle öppna upp för 700 nya flygplan per dag, vilket skulle innebära kraftigt ökade utsläpp av växthusgaser.

    Miljörörelsen jublar åt beslutet, samtidigt som insatta aktörer menar att den brittiska domen kan få stor betydelse även utanför landets gränser.

    Det blir globala följder av detta. För första gången har en domstol bekräftat att Parisavtalets temperaturmål har en bindande effekt, säger Margaretha Wewerinke-Singh, expert på internationell offentlig lagstiftning vid Leidens universitet, till The Guardian.

    I Sverige kan domstolens utlåtande komma att påverka utgången i två av 2000-talets största fossila projekt: utbyggnaden av Preemraff och nya landningsbanor på Arlanda.

    I det sistnämnda fallet är ambitionen från infrastrukturminister Tomas Eneroth och Swedavia är en dubblering av antalet passagerare 2040, trots att det rimligen går helt emot både de svenska klimatmålen och Parisavtalet.

    Fallet med Preemraff är ännu mer högaktuellt. Efter långdragna domstolsförhandlingar kommer beslut om oljeraffinaderiets utbyggnad nu fattas på regeringsnivå. Om två veckor börjar de juridiska huvudförhandlingarna i Lysekil, där bland andra Naturskyddsföreningen hävdar att Preemraffs kraftigt ökade utsläpp inte är förenliga med klimatlagen.

    Nu återstår att se ifall det brittiska exemplet blir en väckarklocka för svenska regeringar och domstolar.

    SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

    Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

    Läs vad vi vill göra
    Tipsa!

    Tipsa oss

    Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.