Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.
Tryck ENTER för fler resultat, då kan du även förfina din sökning.
    Stäng

    Ny rapport undersöker svenskarnas syn på sin egen miljö-och klimatpåverkan

    Foto: Iván Tamás från Pixabay

    Under veckan publicerade Kantar Sifo och Ramboll en ny rapport som redovisar svenskarnas attityd till sin egen miljö- och klimatpåverkan. Nästan hälften av alla vill ha mer information om hur de kan göra medvetna val. Men företagen visar bristande intresse för att delge konsumenterna relevant information.

    SMB har sammanfattad de viktigaste punkterna i rapporten:

    • Hälften av Sveriges invånare anser inte att deras val har någon inverkan på klimatet.
    • Nästan hälften kan däremot tänka sig att ändra sina vanor för att gynna klimatet. 
    • Fyrtiofem procent av undersökningsgruppen som helhet vill också ha mer information om hur de kan göra medvetna val, i jämförelse med sextiosex procent i åldern 18-29.
    • Bland män i åldern 30-49 är det sextiosex procent som anser att deras val inte påverkar miljö och klimat, i kontrast till kvinnor i åldern 50-64, där sjuttio procent anser att deras val har påverkan. 
    • Åttio procent lägger vikt vid att ha en park eller ett naturområde i närheten av bostaden, samtidigt som hela nittiosex procent uppger att de värderar en grön utemiljö. 
    • Fyrtiofyra respektive fyrtio procent uppger att de är villiga att minska sin konsumtion och välja miljöanpassade varor.
    • Femtiosju procent uppger att de i större utsträckning kan tänka sig att välja närproducerat, certifierat, rättvisemärkt och ekologiskt. 

    Det går alltså att konstatera att konsumenterna vill ha ett transparent och oberoende sätt att få information om produkten de funderar på att köpa. Sådana tjänster håller på att utvecklas. Exempelvis jobbar KTH och Högskolan Dalarna tillsammans med Consupedia för att ta fram en app som konsumenterna kan använda för att granska matvaror på plats i butiken. Problemet är bristande samarbetsvilja från företag

    Såhär säger Roberto Rufo Gonzalez, projektledare och grundare av Consupedia till SMB:

    Forskning visar att information presenterad på ett enkelt sätt, skapar ett mer hållbart beteende hos konsumenter. Efter sex års forskning och utveckling för att hitta sätt att informera konsumenter är det tydligt för mig att branschen inte gjort allt de har kunnat göra. Jag hoppas verkligen att den inställningen börjar förändras och att informationen släpps fri. Det är verkligen hög tid nu, för vi kan inte bygga arken efter att floden har kommit.

    Hej SMB-läsare!
    Vill du hjälpa oss nå 10 000 följare på instagram?

    SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

    Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

    Läs vad vi vill göra
    Tipsa!

    Tipsa oss

    Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.





      Hej SMB-läsare!
      Vill du hjälpa oss nå 10 000 följare på instagram?

      SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

      Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

      Läs vad vi vill göra