Nytt förslag: Gör det svårare att göra falsk miljöreklam

Det ska bli lättare att stoppa greenwashing i reklamer, föreslår en ny promemoria från Finansdepartementet.
Greenwashing är ett begrepp som syftar på när företag försöker framstå som miljövänliga, men egentligen inte har ett så genomtänkt miljöarbete.
Idag måste Konsumentombudsmannen (KO) gå till domstol för att stoppa reklam som är greenwashing om företaget själva inte går med på att ta ner sin reklam. I promemorian som Miljö Online tagit del av föreslås att den omvända ordningen ska gälla: KO får rätt att ta bort reklam som på falska grunder menar att en produkt eller tjänst är miljövänlig och företaget får gå till domstol för att få sätta upp den igen.
Vad anses då som greenwashing och hur anmäler man den?
Föreningen Jordens Vänner har tagit fram en guide för hur man redan idag kan anmäla greenwashing till Konsumentverket och vad som inte är tillåtet:
Varje år delar Jordens Vänner också ut det svenska Greenwashpriset, som i år tillföll Cecilia Malmström.
—
Rättelse 29/9 22:26: I en tidigare version av artikeln fanns uppgiften att The Body Shop vann Greenwashpriset. Det stämmer inte. De var nominerade till priset i år, men vann inte.
SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till
Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.
SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till