Nytt förslag: Gör det svårare att göra falsk miljöreklam
Det ska bli lättare att stoppa greenwashing i reklamer, föreslår en ny promemoria från Finansdepartementet.
Greenwashing är ett begrepp som syftar på när företag försöker framstå som miljövänliga, men egentligen inte har ett så genomtänkt miljöarbete.
Idag måste Konsumentombudsmannen (KO) gå till domstol för att stoppa reklam som är greenwashing om företaget själva inte går med på att ta ner sin reklam. I promemorian som Miljö Online tagit del av föreslås att den omvända ordningen ska gälla: KO får rätt att ta bort reklam som på falska grunder menar att en produkt eller tjänst är miljövänlig och företaget får gå till domstol för att få sätta upp den igen.
Vad anses då som greenwashing och hur anmäler man den?
Föreningen Jordens Vänner har tagit fram en guide för hur man redan idag kan anmäla greenwashing till Konsumentverket och vad som inte är tillåtet:
- Ordet ”miljövänlig” får bara användas om varan eller tjänsten förbättrar miljön eller inte påverkar den alls.
- Det är vilseledande att använda ordet ”miljövänlig” om produkter som skadar miljön. Bilar får till exempel inte kallas miljövänliga.
- Ordet ”miljövänlig” får bara användas om företaget kan styrka att produkten förbättrar eller inte påverkar miljön alls – från vaggan till graven, det vill säga under produktens hela livscykel.
- Om reklamen riktar sig direkt till konsumenten och innehåller teknisk information eller andra påståenden som kan vara svåra att kontrollera eller förstå, ställs särskilda krav på saklighet.
- Reklam ska kunna bedömas utifrån en flyktig läsning.
Varje år delar Jordens Vänner också ut det svenska Greenwashpriset, som i år tillföll Cecilia Malmström.
—
Rättelse 29/9 22:26: I en tidigare version av artikeln fanns uppgiften att The Body Shop vann Greenwashpriset. Det stämmer inte. De var nominerade till priset i år, men vann inte.

SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till