Ökning av Krav-märkta produkter

Under 2013 gick försäljningen upp med 15 procent.
I veckan presenterade Krav sin årliga marknadsrapport. Förra året visade sig vara ett bra år när det kom till försäljningen av ekologiska produkter.
I ett pressmeddelande framgår att det var Krav-märkt frukt, grönsaker och kött som ökade mest. Men det gick även framåt för mjölk- och äggförsäljningen.
Enligt Johan Cejie, försäljningschef på Krav, beror ökningen framför allt på ett ökat konsumentintresse.
– Vi hade under 2013 några uppmärksammade skandaler kring mat, samtidigt som både kommersiella och ideella organisationer drev kampanjer för ekologisk mat. Det verkar som att en stor grupp i samhället lyssnar, och agerar.
I ett inslag i SVT Nyheter nämner Cejie bland annat Naturskyddsföreningens kampanj för mer ekologisk mat, som Supermiljöbloggen skrivit om flera gånger, exempelvis:
SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till
Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.
SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till
Lägg till något för att läsa senare eller att kunna återkomma till.
OBS! De sparas endast i den här webbläsaren.