Under 2013 gick försäljningen upp med 15 procent.
I veckan presenterade Krav sin årliga marknadsrapport. Förra året visade sig vara ett bra år när det kom till försäljningen av ekologiska produkter.
I ett pressmeddelande framgår att det var Krav-märkt frukt, grönsaker och kött som ökade mest. Men det gick även framåt för mjölk- och äggförsäljningen.
Enligt Johan Cejie, försäljningschef på Krav, beror ökningen framför allt på ett ökat konsumentintresse.
– Vi hade under 2013 några uppmärksammade skandaler kring mat, samtidigt som både kommersiella och ideella organisationer drev kampanjer för ekologisk mat. Det verkar som att en stor grupp i samhället lyssnar, och agerar.
I ett inslag i SVT Nyheter nämner Cejie bland annat Naturskyddsföreningens kampanj för mer ekologisk mat, som Supermiljöbloggen skrivit om flera gånger, exempelvis:
![](https://supermiljobloggen.se/wp-content/uploads/2020/08/swish-logo-small.png)
SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till