Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.
Tryck ENTER för fler resultat, då kan du även förfina din sökning.
    Stäng
    Positiva nyheter

    Mjölksegern: Arla slopar vilseledande netto noll-reklam

    Foto: Äkta vara

    Den grönmålande reklamen ledde till en våg av anmälningar och stämning för vilseledande marknadsföring.

    2019 startade SMB-skribenten Jonna Elofsson en anmälningsvåg mot Arlas påståenden om att deras eko-serie har ”netto noll klimatavtryck” och bidrar ”till en mer hållbar framtid”.  I själva verket köper företaget utsläppskrediter som klimatkompensation.

    Konsumentverket bedömde mycket riktigt att Arlas reklam var vilseledande och stred mot god marknadsföringssed.

    Men trots reprimanden från myndigheten vägrade företaget ändra utseendet på förpackningarna. I november förra året valde därför Konsumentombudsmannen (KO) – en del av Konsumentverket – att dra företaget inför domstol för brott mot marknadsföringslagen.

    Det är ofta svårt för vanliga konsumenter att förstå hur pass bra en produkt är, eller i vilket fall hur pass mindre skadlig den är, för klimatet. KO anser inte att Arla lyckas visa att produktion av mjölk inte har en påverkan på klimatet, sa Ida Nyström, processråd hos Konsumentombudsmannen då.

    Kort därefter utsågs Arlas ekomjölk till Årets matbluff.

    Efter flera års kritik backar nu Arla och gör om förpackningarnas utseende. Företaget ska också fasa ut klimatkompensationen för att istället sätta klimat- och hållbarhetsarbetet på de svenska gårdarna i fokus.

    Klimatkompensationen har varit ett mervärde till eko-konsumenterna som komplement till vårt arbete för att minska utsläppen. Trots att vi velat göra den informationen så tydlig och lättförståelig som möjligt har begreppet ”netto noll klimatavtryck” väckt frågor och kritik. Även när vi förmedlar komplexa hållbarhetsfrågor är det givetvis viktigt att budskapet går fram. Vi väljer nu att fokusera mer på det som sker här, på svenska gårdar, säger Victoria Olsson, hållbarhetschef, Arla Sverige, i ett pressmeddelande.

    Stötta SMB

    Sedan 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
    Här kan du läsa vad pengarna går till.

    Tipsa!

    Tipsa oss

    Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.