Dubbel ökning för biljettpriset i kollektivtrafik jämfört med bensinpriset
Kostnaden för en biljett i svenska kollektivtrafiken har ökat nära dubbelt så mycket som kostnaden för bensin sedan millennieskiftet. Trots detta är det priset på bensin som partier från vänster till höger vill sänka och kompensera för. Mitt i en pågående klimatkris.
Bensinpriserna har ökat med 70 procent sedan år 2000. Istället för att ta det som en möjlighet för mindre bilkörning och snabbare skifte från förbränningsmotor till elektrifiering, slåss nu politiska partier – från vänster till höger – om att sänka bensinskatten och dela ut tusenlappar till bilägare.
Ett betydligt hållbarare alternativ till bilen är kollektivtrafiken. Skulle varannan svensk välja kollektivtrafiken skulle mycket vara vunnet för såväl klimatet som folkhälsan, men de höga biljettpriserna är en tröskel. Inte heller här har politiken jobbat för ett skifte.
De senaste dagarna har flera av oss sett diagram som visar hur biljettpriserna i kollektivtrafiken rent ut sagt rusat sedan år 2000. Faktum är att de har ökat nästan dubbelt så mycket som bensinpriset, hela 139 procent.
En skillnad mellan ett ökat bensinpris och en ökad kostnad för kollektivtrafikbiljetter är att den senare inte verkar leda till folkliga protester. En annan skillnad är att partierna inte slåss om att sänka biljettpriserna. Detta trots att vi befinner oss i en klimatkris och att 7600 svenskar årligen dör på grund av luftföroreningar.

SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till