Bättre skyltning leder till att försäljningen av ekologiskt ökar
Ny undersökning presenterad.
Genom att bättre märka ut de ekologiska produkterna i matbutiken kan försäljningen av vissa ekologiska varor som kaffe och olivolja öka markant, det rapporterar Sveriges Radios Ekot som hänvisar till en ny undersökning gjord av Handelns utredningsinstitut, HUI.
– Det är väldigt mycket information i en dagligvarubutik. Skyltningen gör att hela ekologiska sortimentet blir synligt för konsumenterna, säger Sven-Olov Daunfeldt, forskningschef på HUI Research.
Enligt Ekot så lyckades exempelvis Ica Maxi i Gävle öka försäljningen av ekologiskt kaffe och ekologisk olivolja med mellan 40 och 50 procent när butiken satte upp gröna utstickande skyltar på hyllkanterna.
SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till