Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.
Tryck ENTER för fler resultat, då kan du även förfina din sökning.
    Stäng
    Nyheter

    Dyrt att snåla på järnvägen

    De samhällsekonomiska förlusterna för den senaste vinterns förseningar och problem i järnvägsnätet uppgår till flera miljarder, konstaterar Trafikverket. Stora kostnader uppstår för samhället på grund av förlorad arbetstid, samtidigt som det finns många andra negativa effekter för företag som är beroende av järnvägstransporter, effekter som är svåra att värdera.

    Att stora summor och värden går förlorade när järnvägsnätet hackar borde inte komma som en överraskning. Det mesta har redan sagts, från många olika håll, när det gäller den nuvarande järnvägspolitiken och det framstår som uppenbart för de flesta att ett större grepp krävs än att kortsiktigt flytta runt otillräckliga underhållsanslag. För detta krävs dock att finansministern också inser vidden av de samhällsekonomiska förlusterna och reviderar sin ståndpunkt att väginvesteringar är fem gånger mer lönsamma än att lägga pengar på järnvägen.

     
    Generaldirektör Gunnar Malm förtydligar : – ”Man ska inte tro att man från den ena vintern till den andra har löst alla problem. Vi har ett eftersatt underhållsbehov på järnvägen samtidigt som trafiken fortsätter att öka”.
     
    Om vi inte löser underhållsbehovet så är det inte osannolikt att ”problemet” med trafikökningen kommer att lösa sig av sig självt.

    SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

    Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

    Läs vad vi vill göra
    Tipsa!

    Tipsa oss

    Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.