Efter kritiken: Vattenfall stoppar reklamkampanj
– Uppenbarligen har budskapet inte nått fram, kommenterar bolagets kommunikationsdirektör.
Tidigare i dag skrev Supermiljöbloggen om Vattenfalls tyska reklam för brunkol, en kampanj som bland annat Greenpeace i Sverige kritiserat. Läs mer här.
Nu meddelar det statliga energibolaget att man avslutar kampanjen.
Ursprungligen var det tänkt att reklamen endast skulle spridas i regionen Lausitz i Tyskland. Kampanjen beskriver enligt Vattenfall ”de möjligheter som brunkolet ger för människorna i Lausitz”.
– Uppenbarligen har det budskapet inte nått fram och vi förstår att det har uppfattats negativt. Därför har vi valt att avsluta kampanjen, säger Vattenfalls kommunikationsdirektör Ivo Banek, i ett pressmeddelande.

SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till