Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.
Tryck ENTER för fler resultat, då kan du även förfina din sökning.
    Stäng
    Analys Nyheter

    Endast elbilar från 2030 – men Volvo har mycket kvar att bevisa

    Volvo slutar med all försäljning av bilar med förbränningsmotorer. Det är goda nyheter, men vänta med att hylla bolaget som miljöhjälte.

    Det finns ingen långsiktig framtid för förbränningsbilar.

    Så lät det när Volvo Cars vd Håkan Samuelsson kommenterade beslutet under tisdagen. Volvos elektrifieringsplaner mottogs med glädje av många, som menar att det är ett stort steg i riktning mot fossilfria transporter. Sedan tidigare har företaget lovat att hälften av alla bilar som säljs 2025 ska vara helt elektriska och resten hybrider.

    Ett orosmoln är dock att Volvo slirat på sina tidigare elektrifieringslöften. 2017 lovade biltillverkaren att alla bilar som lanserades två år senare skulle vara helt eller delvis elektriska. Men flera år senare lanserades fortfarande nya dieselbilar.

    Volvo har också kritiserats för att storsatsa på SUV:ar, trots att stadsjeeparna är en välkänd klimatbov. Mellan 2009 och 2018 tredubblades Volvos SUV-försäljning, samtidigt som stadsjeeparna globalt sett stod för gigantiska utsläppsökningar.

    Under perioden åt SUV:arnas framfart upp alla minskade utsläpp i den globala transportsektorn, visar data från IEA (Internationella Energiorganet). IEA konstaterar dessutom att jättebilarna var den enda sektor i hela världen som ökade sina utsläpp under 2020 – på alla andra områden sjönk utsläppen.

    Oavsett ovanstående är det positivt att Volvos personbilsföretag sätter hårda datum för utfasningen av fossilt. Vd:n Samuelsson har helt rätt i att förbränningsmotorns tid är förbi. Nu återstår att se om Volvo Cars ställer om resten av verksamheten och håller deadline den här gången.

    Bland Volvo Cars tidigare systerbolag i Volvo Group finns fler exempel på mindre smickrande affärer. Under tisdagen avslöjade Sveriges Natur att Volvo Groups dotterbolag säljer grävmaskiner, hjullastare och lastbilar till kolgruvor i Kina, Indonesien och Sydafrika. Detta trots att ländernas fortsatta kolgruveexpansion är ett av världens största hot mot klimatmålen. Volvo Group har dessutom fått statliga exportgarantier för kolgruveaffärerna.


    Artikeln har tillfogats en rättelse om skillnaden mellan Volvo Cars och Volvo Group.

    SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

    Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

    Läs vad vi vill göra
    Tipsa!

    Tipsa oss

    Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.