Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.
Tryck ENTER för fler resultat, då kan du även förfina din sökning.
    Stäng
    Nyheter

    Förbifarten ökar vägtunnelbelysningen markant

    Den sexfiliga jättemotorvägsprojektet Förbifart Stockholm kommer att mer än fördubbla Sveriges användning av belysning i vägtunnlar.

    I vägtunnlar runtom i Sverige finns belysning för att lysa upp vägbanan och göra tunnlarna trafiksäkra. Idag använder Trafikverket, som ansvarar för vägarna, 6 300 Megawattimmar (MWh) energi för att lysa upp Sveriges alla vägtunnlar varje år. När Förbifarten står färdig kommer de att behöva mer än dubbelt så mycket energi, hela 15 800 MWh. Det finns dock med ny teknik vissa möjligheter att få ner energiförbrukningen igen genom att använda ny teknik, som LED-ljus.

    Förbifarten är planerad att ha totalt 52 kilometer vägtunnel, vilket är mer än den sammanlagda längden för alla nu existerande vägtunnlar i Sverige. Hela tunnelbanesystemet i Stockholm har 62 kilometer tunnlar, bara 10 kilometer mer än Förbifarten. Supermiljöbloggen har tidigare avslöjat att Förbifarten planeras för farligt gods och i allmänhet är försenad, fördyrad och förstörande.

    Stötta SMB

    Sedan 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
    Här kan du läsa vad pengarna går till.

    Tipsa!

    Tipsa oss

    Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.