Förbifarten ökar vägtunnelbelysningen markant
Den sexfiliga jättemotorvägsprojektet Förbifart Stockholm kommer att mer än fördubbla Sveriges användning av belysning i vägtunnlar.
I vägtunnlar runtom i Sverige finns belysning för att lysa upp vägbanan och göra tunnlarna trafiksäkra. Idag använder Trafikverket, som ansvarar för vägarna, 6 300 Megawattimmar (MWh) energi för att lysa upp Sveriges alla vägtunnlar varje år. När Förbifarten står färdig kommer de att behöva mer än dubbelt så mycket energi, hela 15 800 MWh. Det finns dock med ny teknik vissa möjligheter att få ner energiförbrukningen igen genom att använda ny teknik, som LED-ljus.
Förbifarten är planerad att ha totalt 52 kilometer vägtunnel, vilket är mer än den sammanlagda längden för alla nu existerande vägtunnlar i Sverige. Hela tunnelbanesystemet i Stockholm har 62 kilometer tunnlar, bara 10 kilometer mer än Förbifarten. Supermiljöbloggen har tidigare avslöjat att Förbifarten planeras för farligt gods och i allmänhet är försenad, fördyrad och förstörande.

SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till