Kaffekapslar växande miljöproblem
Försäljningen av kaffekapslar ökar kraftigt i Sverige. Men vad händer med de tomma kapslarna?
Mellan februari 2013-2014 såldes kaffekapslar för 166 miljoner kronor i Sverige, vilket är en ökning med 50 procent jämfört med året innan, samtidigt som övriga kaffemarknaden legat på en stabil nivå. Totalt utgör kapslarna 4,5 procent av kaffemarknaden, och beräknas fortsätta öka i Sverige.
Världsmarknaden för kaffekapslar omsatte förra året runt 70 miljarder kronor och i USA utgör kapslarna ca en fjärdedel av kaffemarknaden. Enligt Euromonitor har försäljningen av kapselmaskinerna gått om de klassiska kaffebryggarna i Västeuropa.
Men vad händer med de tomma kapslarna? Kent Carlsson, VD på Förpacknings- och tidningsinsamlingen (FTI) säger till SVT att kapslarna inte räknas som förpackningar och att
– Det innebär att de inte ska lämnas i insamlingar för förpackningar, utan bland vanliga hushållssopor
Nestlé har med sina Nespressoförpackningar av aluminium förhandlat med FTI om att dessa ska få slängas i metallåtervinningen. Företaget Tassimo som också säljer kaffekapslar uppmanar sina kunder att skicka in använda plastkapslar till Terracycle, men endast 1,8 av 118 miljoner plastkapslar har skickats in de senaste åren rapporterar SVT.
SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till