Palmolja förbjuds i biobränsle

Nu är det slut på klimatvärstingen palmolja i tanken. När den skärpta reduktionsplikten blir verklighet kommer palmoljeprodukter inte längre få blandas in i biodrivmedel, enligt ett nytt förslag från regeringen.
Regeringen meddelade i höstas att inblandningsgraden av biobränsle för drivmedelsleverantörerna ska öka från och med nästa år. Tanken är att biobränslen så sakteliga ska ersätta bensin och diesel.
Problemet är bara att nära hälften av det biobränsle som används idag består av produkter som kommer från palmolja. Därför kompletterar nu regeringen sitt lagförslag med ett totalförbud mot att blanda i både ren palmolja och palmoljeresten PFAD i biobränslet, rapporterar TT/Aftonbladet. Förbudet föreslås träda i kraft 1 januari 2022, ett halvår efter att reduktionsplikten skärpts.
Palmoljan är hårt kritiserad för att orsaka ökad skövling av regnskogar i Amazonas och Indonesien, vilket utarmar regnskogarnas funktion som kolsänkor och riskerar att släppa ut ännu mer växthusgaser än vanlig diesel. Därför har diskussionen om palmoljan länge varit en het fråga inom politiken, vilket SMB rapporterat om tidigare.
Trots det positiva beskedet om slopad palmolja finns det farhågor om att den skärpta reduktionsplikten kommer sätta ytterligare press på den redan ansatta svenska skogen, när mer inhemsk biomassa går till landets bilmotorer. Samtidigt riskerar lika mycket koldioxid släppas ut som förut, om än inte från fossila källor*.
Regeringens reduktionsplikt är ett stöd till fossilindustrins “business as usual” och håller flera miljoner bensin- och dieselbilar rullande. Förbränningsmotorns tid är förbi. Vi ska varken bränna skog, djur eller mat i tanken, säger Isadora Wronski, Sverigechef på Greenpeace.
Men enligt TT menar finansmarknadsminister Per Bolund (MP) att Sverige kan öka sitt uttag av biomassa.
Vi har ökat tillväxten av skog under många år nu, så vi har mycket god kapacitet att tillverka hållbara biodrivmedel. Vi har också en situation där mycket lantbruksmark har lagts i träda, som kan användas för produktion av biobränslen. Så Sverige är lyckligt lottat när det gäller att ersätta fossila bränslen med egenproducerade biodrivmedel, säger Bolund till TT/Aftonbladet.
*Det är stora miljöskillnader mellan olika slags biobränslen. Vill du läsa mer om detta – se Supermiljöbloggens genomgång av biobränsledebatten här.

SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till