(Tryck ENTER för fler alternativ)
Sökförslag:
Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.

Annika Hagberg, Push Sverige: Vi behöver fler skolor i engagemang

Foto: André Vifot Haas

För en hållbar omställning av samhället behöver politikerna ha civilsamhället och näringslivet med på tåget. Det sa miljöminister Lena Ek när OECD nyligen presenterade sin granskning av svensk miljöpolitik. Men läget i dag är tvärt om. Det är politikerna som laggar medan ideella organisationer, näringsliv och angelägna medborgare står och hoppar otåligt på perrongen. För att politikerna ska våga åka med måste vi vara betydligt fler som visar att det är hög tid att kliva ombord.
Under eventet i Rosenbad förmedlade OECD ett utlåtande om vilken framtid Sveriges miljöpolitik lägger grunden för. En framtid där dagens unga är yrkesverksamma medborgare. Varför var då inte fler unga än en handfull där och lyssnade?
Unga behöver bjudas in på riktigt och ges lika stort utrymme på samhällets olika arenor som andra. Men väl på arenan behöver vi unga också verktyg för att kunna påverka dagens samhälle – och vår framtid. Hållbar utveckling skrevs in i 2011 års läroplan för grundskolan och gymnasiet bland de övergripande värderingar som ska genomsyra all undervisning. Skolverket skriver att till begreppet hållbar utveckling hör också ”demokrati, jämställdhetsfrågor, hälsa och livsstilsfrågor”. Men eleverna borde inte bara lära sig om dessa frågor utan även hur de själva berörs av dem och kan påverka dem. Då får de verktyg, kan känna sig inkluderade i samhället och kan spela en aktiv roll.
I mitt jobb på Ungdomar.se har jag under våren träffat 6 000 gymnasieelever inom projektet we_change, och mött många engagerade ungdomar runt om i Sverige. Som Sergo i Linköping som arrangerade ett lopp för att samla in pengar till orkandrabbade i Filippinerna. Eller Dana i Göteborg som startade en organisation där unga kan lära sig om demokrati och utveckla sina egna tankar och åsikter utan att klämmas in i partipolitiska ramverk. Men i perspektivet av 6 000 tonåringar är dessa brinnande exemplar skrämmande unika. Och inte har de lärt sig sina metoder i skolundervisningen.
I en undersökning Ungdomar.se gjorde med gymnasieelever angav 25 procent att de inte förstår hur deras kommun fungerar rent demokratiskt. Och 30 procent angav att de inte vet hur de startar, genomför och avslutar projekt. Inte konstigt att det inte blir någon förändringsverkstad på bred front när verktygen saknas för så många.
Under ett styrelsemöte med Push Sverige, plattformen där unga samarbetar för hållbarhet, pratade vi om vad Push kommit att betyda för oss. En ledamot sa att Push är “en skola i engagemang”: ett tillåtande forum där unga möter och stöttar varandra och delar med sig av verktyg för att genomföra idéer som kan göra samhället lite bättre. Flera av våra medlemmar har aldrig varit aktiva i något liknande tidigare och lär sig om demokratiska processer, utvecklar idéer för hur samhället skulle kunna se ut, och olika metoder för att påverka det.
Unga i dag är relativt pålästa om de hållbarhetsutmaningar samhället står inför, men många uppger samtidigt att de inte vet vad de kan göra åt dem. Denna kunskap kan leda till oro, och utan verktyg att hantera situationen kan det leda till passivitet, ångest och depression. Men kunskap om läget i kombination med verktyg leder till handlingskraft och en mer positiv inställning till förändring. För att komma åt djuplodande samhällsproblem som utanförskap, främlingsfientlighet, miljöförstöring, klimatförändringar, ekonomiska kriser och ökande sociala klyftor, behöver vi skolor som odlar kreativitet, kritiskt tänkande och förståelse för samhällssystemet och hur det kan förändras. Att lära ut verktyg för demokratiskt deltagande och konstruktivt engagemang är på lång sikt en ren överlevnadsfråga för samhället.
En människa som inkluderas i något större kan känna ett ägandeskap. Och med ägandeskap kommer ansvarskänsla. När vi inkluderar unga och lär ut verktyg kan många med stärkt självkänsla se sig som en del av samhället och känna ansvar för det, istället för att placera sig utanför och bara titta på medan saker händer omkring dem.
Om vi ska hinna se en hållbar omställning av samhället innan vi brakar rätt förbi två graders medeltemperaturhöjning behöver vi fler som går från ord till handling. Vi behöver aktivera och utrusta fler som kan se till att det börjar röra på sig redan nu, i varje stadsdel, by och skola. Och när det börjar röra på sig ordentligt väljer politikerna förhoppningsvis att hoppa på tåget – innan vi lämnar perrongen utan dem.
Annika Hagberg, aktiv medlem i Push Sverige och projektledare på Ungdomar.se

SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

Läs vad vi vill göra
Tipsa!

Tipsa oss

Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.





    SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

    Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

    Läs vad vi vill göra
    Du kan nu spara nyheter!

    Lägg till något för att läsa senare eller att kunna återkomma till.

    OBS! De sparas endast i den här webbläsaren.