Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.
Tryck ENTER för fler resultat, då kan du även förfina din sökning.
    Stäng

    Volkswagens enorma utsläppsbedrägeri bara växer. Volkswagen har erkänt att de har manipulerat utsläppstesterna av 11 miljoner bilar. Men fler biltillverkare fuskar. 

    I oktober 2014 släppte The international council on clean transportation en rapport där de visar att nya dieselbilar i genomsnitt släpper ut sju gånger mer kväveoxid än vad EU-reglerna tillåter.

    Enligt en rapport av Transport & Environment är Volkswagen inte ens värst när det gäller otillåtna utsläpp av luftföroreningar. Dieselbilar från Audi släpper enligt den rapporten ut 22 gånger mer luftföroreningar än vad EU-reglerna tillåter. Näst värst är BMW och därefter följer Citroen, Opel, Volkswagen och Mercedes-Benz. Samtliga dessa märken släpper ut betydligt mer än vad som är tillåtet vad EU-reglerna tillåter.

    Detta är inte något nytt fenomen. På 90-talet fick Volvo betala en miljard dollar när de amerikanska miljömyndigheten upptäckte att 1,3 miljoner bilar släppte ut upp till tre gånger så mycket kväveoxider än vad reglerna tillåter.

    Testerna av bilarnas utsläpp görs i laboratorier och biltillverkarna har hittat flera olika kryphål för att testerna ska visa ett bättre resultat än vad bilarna presterar efter testerna, skriver Auto motor & sport.

    Idag beslutade EU-parlamentets miljöutskott att tester utanför laboratorier ska börja införas från 2017. Men bilindustrin har velat försena dessa tester till 2020. Bilindustrin är dock inte de enda som velat försena införande av mer rättvisa tester. Tidningen The Guardian avslöjade idag att läckta dokument visar att regeringarna i Storbritannien, Frankrike och Tyskland har lobbat för att behålla kryphål i testerna som ökar koldioxidutsläppen med 14 procent jämfört med vad som anges. Men nu kräver dessa regeringar att en utredning av Volkswagens fusk ska göras.

    Luftföroreningar från dieselbilar och maskiner orsakar en halv miljon förtida dödsfall i Europa per år och kostar samhället 900 miljarder euro per år.

     

     

    SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

    Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

    Läs vad vi vill göra
    Tipsa!

    Tipsa oss

    Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.