Kritik mot föreslaget fossilförbud: ”Alldeles för sent”
Enligt en ny statlig utredning borde Sverige fasa ut fossila drivmedel till 2040 och påverka EU till ett förbud mot nybilsförsäljning av fossilbilar 2030. Men Naturskyddsföreningen varnar för att en så långsam utfasning äventyrar klimatmålen.
Förbud mot försäljning av nya bilar som drivs med fossila bränslen från år 2030 är en av punkterna i Januariavtalet mellan S, MP, C och L. Ett förslag ska enligt avtalet lämnas under mandatperioden. Nu har regeringens utredare Sven Hunhammar lagt fram sitt förslag om hur Sveriges väg mot fossilfri fordonsflotta kan se ut.
Omställningen ska ske med en omfattande elektrifiering, minskad trafik och en övergång till långsiktigt hållbara förnybara drivmedel, enligt utredningen. Utredaren har också föreslagit 2040 som slutår för all försäljning av fossila bränslen. Den största anledningen till det sena målåret är, enligt Hunhammar, risken för att en snabb utfasning skulle kräva alltför stora mängder biodrivmedel med ojämn klimatnytta och andra miljörisker.
Naturskyddsföreningen är besvikna på att utredningen inte tar höjd för klimatkrisens akuta läge.
Vi har inte till 2040 på oss att fasa ut fossilbränslen. Det behöver gå betydligt snabbare om vi ska kunna klara Parisavtalets mål. Vi tycker att utredningen borde ha föreslagit ett förbud både för fossila drivmedel och nya fossildrivna bilar till 2030, säger Naturskyddsföreningens klimatchef David Kihlberg till DN.
När det gäller stoppet för fossilbilsförsäljning menar utredningen att Sverige på grund av EU-regler saknar möjligheten att införa ett eget förbud. Istället borde Sverige driva på för ett EU-förbud mot försäljning av nya fossilbilar till 2030, föreslår Hunhammar.
Men enligt flera miljöorganisationer är även det alldeles för tamt. Naturskyddsföreningen önskar att Sverige vågar utmana EU:s regelverk med egen lagstiftning om fossilbilsförbud och Världsnaturfonden föreslår att Sverige istället inför ett nationellt mål om slutförsäljning av fossilbilar till 2025.
Arbetet med fossilbilsstopp pågår i flera länder just nu. Norge är på gång med ett förbud redan 2025 och Storbritannien har nyss skärpt sin målsättning från 2040 till 2030.
SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till