Trots att regeringen har pekat på att utsläpp från bilar är en viktig orsak till att Sveriges utsläpp inte minskar tillräckligt snabbt lättade man på miljökraven för att gynna Volvos bilmodeller. Det visar en granskning som SVT gjort.
För att öka andelen miljöanpassade fordon och på sikt bidra till en fossilfri fordonsflotta, införde regeringen 2018 bonus-malus systemet som innebar att en bonus på upp till 60 000 kronor skulle ges för miljöanpassade fordon med låga utsläpp av koldioxid. Samtidigt skulle nya fordon med höga utsläpp av koldioxid få en högre skatt de första tre åren (malus).
Regeringen har tagit stor ära för införandet av detta system, men nu visar en granskning som SVT gjort att regeringen i höstas plötsligt lättade på klimatkraven. Anledningen var att från i år börjar EU:s nya, mer realistiska utsläppsmätningar gälla, vilket innebär att de flesta bilmodeller får högre utsläppsvärden. Därmed riskerade några bilmodeller att strykas från klimatbonuslistan. För att undvika detta lättade regeringen på kraven i höstbudgeten, och höjde maxutsläppsnivån från 60 till 70 gram koldioxid per kilometer. Merparten av de räddade bilmodellerna var stora Volvobilar.
Detta är inte första gången som regeringen gynnat den svenska bilindustrin. Enligt Håkan Matson, som är en av Sveriges främsta motorjournalister, har jobben systematiskt vunnit över miljön:
Varje gång man har försökt införa hårdare krav på bränsleförbrukning så har den svenska bilindustrin på olika sätt vänt sig till politikerna och sagt att det här kommer kosta en massa jobb och då har politikerna gett efter.
Volvo har tredubblat försäljningen av SUV:ar mellan 2009 och 2018 och väljer tydligt ekonomiskt vinst framför att uppfylla sina klimatlöften om en elektrifierad bilflotta. Volvo:s VD erkände tydligt i SVT Nyheterna krasst att de helt enkelt tjänar mer på SUV:arna och företaget säljer idag 60 procent SUV:ar.
Samtidigt anklagas Volvo för dieselfusk av den tyska miljöorganisationen DUH, enligt SvD. DUH är den tyska organisation som har framtvingat körförbud i mer än tio tyska storstäder. Forskare vid organisationen skriver i ett uttalande att Volvo har ”en tydligt olaglig manipulationsanordning” och att Volvos upplägg ska vara likt det Volkswagen gjorde 2015 i det som blev känt som ”Dieselgate”. Volvo nekar dock till anklagelserna.
Om regeringens klimatpolitiska ramverk ska kunna få genomslag fungerar det inte att gynna en inhemsk bilindustri som vägrar ställa om. Det är dags för konkreta åtgärder. Klimatet kan inte vänta.

SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till