← Tipsa oss!
Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.

Varmare vintrar hotar Vasaloppet – sponsras av oljebolag och biltillverkare

Foto: Vasaloppet

Vasaloppet skriver på sin hemsida att “motarbeta klimatförändringar” är ett av de globala mål som verksamheten satsar särskilt mycket på, vilket inte är konstigt då verksamheten hotas av onormalt varma vintrar. Ändå sponsras loppet av Preem och Volvo, två av klimatkrisens största pådrivare .

Det ser dystert ut för de Vasaloppsåkare som hoppats på snö till årets upplaga av det populära loppet. Årets vinter har varit ovanligt varm , och arrangörerna meddelar att bristen på kyla ställer till problem inför startsignalen den 1 mars.

Under januari 2020 har dygnsmedeltemperaturen avvikit kraftig från den normala medeltemperaturen (medelvärdet 1961-1990). SMHI:s analyser bygger på observationer från cirka 200 stationer som dagligen rapporterar in temperaturer.

Mildare vinterväder är dessvärre en trend som riskerar att bli vardag. Förra året slog Europa värmerekord samtidigt som den globala medeltemperaturen blev den näst högsta någonsin. SMHI konstaterar att även Sverige går mot varmare och varmare årstemperaturer, vilket kommer förkorta vintrarna. Vid sekelskiftet kommer det från södra Dalarna och nedåt i landet bli ovanligt med ett varaktigt snötäcke överhuvudtaget. Snösäsongen kan då ha minskat med upp till 80 dagar, enligt prognoser från SMHI.

De varmare vintrarna leder till att den svenska skidsektorn tvingas förlita sig på konstsnö, som både är dyrt, energislukande och vattenkrävande. Dessutom kräver även tillverkningen av konstsnö relativt låga temperaturer.

Det förefaller därför helt logiskt att Vasaloppet på sin hemsida skriver att “motarbeta klimatförändringar” är ett av de globala mål som verksamheten satsar särskilt mycket på. Arrangörerna förbinder sig till att minska sin klimatpåverkan från transporter och resor, bland annat genom “en aktiv dialog om miljökrav med transportörer och samarbetspartners”.

Oljebolaget Preem är huvudsponsor

Men trots fina ord om miljökrav är två av Vasaloppets största sponsorer välkända aktörer i fossilbranschen.

Sedan 2007 har drivmedelsleverantören Preem varit huvudsponsor för skidtävlingen. Företaget har hög svansföring när det kommer till hållbarhet, men trots högt tonläge utgörs kärnan i bolagets verksamhet ändå av fossilindustri. De är huvudägare till bland annat Svenska Petroleum Exploration, ett olje- och gasbolag som prospekterar och utvinner fossil energi i Baltikum och Västafrika.

Majoriteten av företagets intäkter kommer från olja. Ur hållbarhetsredovisningen framgår att Preem under 2018 producerade 110 000 kubikmeter förnybar råtalldiesel. Samtidigt köpte företaget in över 63 000 kubikmeter råolja – varje dag. Det innebär alltså att Preem på bara två dagar köper in mer fossila bränslen än de producerar förnybara bränslen på ett helt år.

Fäblessen för fossilintensiv produktion innebär också att Preem tillhör de företag som släpper ut mest koldioxid i Sverige. 2018 kvalade drivmedelsjätten in på en mindre hedervärd tredjeplats över Sveriges mest utsläppstäta industrier. Om företaget får ja till att bygga ut sitt raffinaderi väntas utsläppen öka ännu mer.

Trots att oljan är central i företagets verksamhet lyfter Preem gärna fram sitt arbete med förnybara bränslen. De erbjuder Vasaloppsdeltagarna att resa till tävlingen med företagets egna bussar, som drivs på en egen sorts diesel där 50 procent av bränslet består av tallolja.

Preems diesel är Svanenmärkt och enligt egen utsago är all deras HVO-diesel som säljs i Sverige fri från både palmolja och PFAD, vilket är lovvärt. Men eftersom Preem ändå importerar palmoljebaserat bränsle från det kontroversiella finska företaget Neste finns det en risk att Preem förädlar och säljer vidare palmoljebränsle till andra länder, menar organisationen Gröna Bilister.

50 procent inblandning är bättre än ingen. Men hur bra inblandningen förnybart diesel är hänger på var, hur och med vad denna del produceras. Bara för det är förnybart och spårbart betyder det inte att det är hållbart eller bättre än det fossila, säger Martin Prieto Beaulieu, generalsekreterare för Gröna Bilister till Supermiljöbloggen.

Tveksamma klimatlöften från Volvo

En annan av Vasaloppets huvudsponsorer är biltillverkaren Volvo, som gjort sig känd för ett svajigt klimatarbete. Företaget har tredubblat försäljningen av SUV:ar mellan 2009 och 2018 och väljer tydligt ekonomisk vinst framför att uppfylla sina klimatlöften om en elektrifierad bilflotta. Miljökonsekvenserna av Volvos prioriteringar blir tydliga. SUV:ar släpper i genomsnitt ut 25 procent mer än en vanlig, mindre bil, och är mindre energieffektiv.

Volvo anklagas också för dieselfusk av den tyska miljöorganisationen DUH, enligt SvD. Företaget har dessutom hamnat i blåsväder nu när den svenska regeringen under påverkan från biltillverkaren valde att höja koldioxidgränsen för miljöbilar.

Vasaloppet tar inte sitt ansvar – blir förlorare på kuppen

Trots att både Volvo och Preem är riktiga miljöbovar tycker alltså Vasaloppet att företagen är passande partners, stick i stäv med miljöpolicyns vackra ord om minskad klimatpåverkan.

Ironin är påfallande – ett lopp som är helt beroende av snö och kyla väljer sponsorer vars hela affärsidé till stor del går ut på att spä på den globala uppvärmningen.

Det hela påminner lite om när Svenska Dagbladet uppmanade läsarna att resa till Seychellerna innan landet helt försvinner under havsytan, eller när Grönland presenterade planer på att att locka klimatförändringsturister med ökat flyg . Det finns också slående likheter med den nybyggda flygplatsen i Sälen, som trots icke-lönsamhet och stor klimatpåverkan målas upp som den stora räddningen för Dalarnas skidturism.

Om svensk skidsport fortsätter liera sig med fossilindustrin lär det inte bli mycket snö och kyla över till framtidens lopp. Lycka till med åkningen!

SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till Kopierad123 270 12 33

Läs vad vi vill göra
Tipsa!

Tipsa oss

Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.





SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till Kopierad123 270 12 33

Läs vad vi vill göra