Flera svenska företag på global A-lista för miljöarbete och transparens
Välgörenhetsorganisationen CDP som driver ett globalt miljörapporteringssystem listar varje år de företag som fått A i deras mätningar. I år finns hela sju svenska företag med på listan, vilket är mer än dubbelt så många som föregående år. Positivt, men företagen har fortfarande lång väg kvar.
CDP:s så kallade A-lista namnger de företag som är ledande inom miljöarbete och som är transparenta med det arbetet. Listan utgår från de mätningar som gjorts i CDP:s miljörapporteringssystem. Det handlar om företagens arbete gällande klimatförändringar, skogen och vattensäkerhet. För att hamna på A-listan krävs att företagen ska ha fått minst ett A i en av kategorierna.
Totalt finns över 300 företag med på listan, och bland dem svenska BillerudKorsnäs, Castellum, Electrolux, Essity, H&M, Tetra Pak och Vattenfall. Det är en stor ökning jämfört med förra året då bara tre svenska företag fick ”A”.
Enbart fem procent av de 5 800 företag som rapporterat till CDP fick i år ”A”. Tio företag fick ”trippel A”, det vill säga A i alla tre kategorierna. Två företag i Sverige, Electrolux (klimat och vatten) och Tetra Pak (klimat och skog), fick två A-poäng. De andra svenska företagen fick enbart ett A vardera.
Exakt fem år sedan globala ledare skakade hand om Parisavtalet är det uppmuntrande att 70 procent fler företag rapporterar om sina miljöåtgärder och att det i år är över 300 på A-listan, säger Maxfield Weiss, direktör för företagsengagemang på CDP Europa, i ett pressmeddelande.
Exempel på miljöåtgärder från A-listföretagen är att Electrolux anlitar leverantörer för att förbättra vattenförbrukningen i sin leveranskedja. Vattenfall har satsat extra på förnybar energi och Tetra Pak satsade på leverantörer som kunde leverera miljöcertifierade kartonger.
Även om det är positivt att allt fler företag får höga poäng i CDP:s mätningar, uppnår majoriteten av företagen fortfarande låga betyg. 74 procent av företagen uppnådde till exempel enbart D-C-poäng, vilket enligt CDP innebär att de bara har börjat sin miljöresa, och hela 3 700 företag ”F”.
Därtill säger mätningen inte allt – företagen som prisas har fortfarande lång kvar väg att gå. Tillexempel ingår H&M och Electrolux tillsammans med Ericsson i en trio vars koldioxidutsläpp är större än hela Sveriges nationella utsläpp. Men, självklart är varje steg i en grönare riktning positivt.
SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till