Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.
Tryck ENTER för fler resultat, då kan du även förfina din sökning.
    Stäng
    Dumheter

    Kraftigt ökad försäljning av bensin – bränslet som politikerna vill göra billigare

    Här är regeringsbudgetens verkliga vinnare: bensin- och dieselbilar får mest av regeringens trånga reformutrymme. Foto: Gerhard / Pixabay

    Politiker som snubblar över varandra för att sänka bensinpriserna har blivit vardag inför valet 2022. Nu visar siffror att svenskarna, trots ökade priser, kraftigt ökat sina inköp av bensin och diesel i år. Men om detta talas det tyst om i den pågående valrörelsen – trots en pågående klimatkris.  

    SMB har tidigare rapporterat om hur partier både till höger och vänster under våren gått ut med att de vill sänka bensinpriserna. Bara MP och C har hittills avstått, vilket visar att en majoritet av partierna vill se sänkta bensinpriser. 

    Är politiker oroade för prisökningar i trafiken?

    Nej, prisökningar för trafik generellt verkar inte oroa. I våras konstaterades det exempelvis att biljettpriserna för kollektivtrafiken ökad dubbelt så mycket sedan millennieskiftet jämfört med bensinpriset, men om det har inga partier gjort några större utspel.

    Det anses alltså inte lika problematiskt trots att det rimligtvis borde vara människor med knappa marginaler som berörs. Det verkar därmed vara fossila bränslen som politikerna mest vill gynna om man ska tro valrörelsen så här långt. Iallafall politiker inom S, V, M, KD, L, M och SD. 

    Har bilägare påverkats av högre bensinpris?

    För enskilda individer kan sannolikt alla typer av ökade kostnader vara problematiska. Men om man tittar på svenskarna generellt verkar åtminstone inga beteenden ha ändrats. I alla fall om man ser till försäljningssiffrorna av fossila bränslen.

    Försäljningen av både bensin och diesel har ökat kraftigt sedan föregående år. Mestmotor.se beskriver en situation där det maj 2022 såldes hela 22 100 000 liter mer bensin och diesel jämfört med samma månad 2021.

    Och ja, till viss del kan detta tillskrivas en minskad försäljning under pandemin – men inte bara. Enligt Naturvårdsverket steg bränsleförbrukningen åren innan pandemin trots att fordonsflottan blivit betydligt bränslesnålare.

    Även andra rapporteringar innan pandemin pekade på ett ökat bilanvändande. Bland annat rapporterade Mitti.se 2018 om hur Stockholmarna börjat åka allt mer bil. 

    Ingen debatt kring ökad försäljning av fossila bränslen i valet

    Trots att försäljningen av fossila bränslen ökat kraftigt i år, mitt i en pågående klimatkris, pågår inga politiska debatter kring denna oroväckande trend. Inga utspel från politikerna. I valet 2022 verkar klimatkrisen inte existera, iallafall om man ser till en majoritet av partierna.

    Däremot verkar majoriteten av partierna, till synes utan tanke på hållbarhet och framtida generationer, satsa allt på att vinna röster bland väljare som har bilar drivna av fossila bränslen. Väljare som lyckligtvis blir färre för varje år i takt med att elbilarna sakta men säkert tar över bilmarknaden i Sverige.

    Stötta SMB

    Sedan 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
    Här kan du läsa vad pengarna går till.

    Tipsa!

    Tipsa oss

    Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.





      Kul att du besöker SMB! Vill du hjälpa oss med att svara på några frågor?

      Självklart vill jag hjälpa till!