Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.
(Tryck ENTER för fler alternativ)
Sökförslag:
    Stäng

    Ny svensk innovation bidrar till att fler kan få rent dricksvatten

    Foto: Grundarna Martin Renck, Creative Director och Ulf Stenerhag, VD / Foto: Wayout

    I samband med årets World Water Week presenterades en ny innovation för att fler i världen ska få tillgång till rent vatten. SMB besökte pop-up utställningen i Kungsträdgården i Stockholm där innovationen presenterades.

    World Water Week är ett årligt evenemang med temat globala vattenfrågor som arrangerats av SIWI (Stockholm International Water Institute) sedan 1991. Syftet är att tillsammans med organisationer från olika sektorer och regioner i världen finna lösningar på världens vattenutmaningar. 

    Årets tema är bygga motståndskraft snabbare. Över 50 sessioner med olika teman har under veckan hållits där fokuset i många fall varit på lösningar för att hantera klimatförändringar och andra utmaningar som hotar människors vattenförsörjning. Enligt FN kommer den globala efterfrågan på dricksvatten att överstiga tillgången med hela 40 procent år 2030. 

    Som ett svar på den här efterfrågan presenterade svenska GreenTech-bolaget Wayout under veckan sin nya mikrofabrik där vatten ska kunna renas via trippel RO (reversed osmosis) filter, uv-filter och sandfilter. Även saltvatten kan renas så att det görs drickbart. Mikrofabriken visades som en pop-up i Kungsträdgården i Stockholm.

    En enda mikrofabrik ska enligt företagets grundare Martin Renck och Ulf Stenerhag kunna producera 150 000 liter dricksvatten i månaden och försörja mellan 1000 och 5000 människor med dricksvatten

    Idén är att mikrofabriken ska kunna ställas i ett område med dålig tillgång till dricksvatten, var som helst bara det finns någon slags vattenkälla. 90 procent av det renade vattnet ska gå att dricka, medan 10 procent ska kunna användas till annat. Vattnet ska distribueras i rostfria kärl som sedan kan tvättas och återanvändas. 

    Grundarna menar att deras system ska kunna hindra att upp till 250 000 plastflaskor och därmed även 25 ton koldioxid då vatten förpackat i plastflaskor använder 2 000 gånger mer energi än kranvatten. De pekar på att 1,4 miljarder plastflaskor säljs årligen i världen och att mindre än tio procent av dem återvinns.

    Planen är att hyra ut mikrofabrikerna till lokala aktörer. Priset per liter vatten ska vara under tio cent, vilket enligt Wayoutgrundarna är under marknadspriset. De menar att den här innovationen möjliggör att människor blir självförsörjande på vatten och slipper förlita sig på ohållbara globala leverantörskedjor.

    Om det är något vi lärt oss 2020 är det att det inte längre är möjligt att förlita sig på globala värdekedjor. Vi måste bryta mönstret, börja producera lokalt och bli självförsörjande på ett hållbart sätt, säger Ulf Stenerhag, vd och grundare av Wayout. 

    Nyligen installerades Wayouts första mikrofabrik i nationalparken Serengeti i norra Tanzania.  Mikrofabriken där är helt soldriven och har under 2020 förärats prestigefyllda priser som Red Dot i Singapore och japansk-amerikanska Good Design. Formen står designduon Bernadotte & Kylberg och No Picnic för.

    SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

    Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

    Läs vad vi vill göra
    Tipsa!

    Tipsa oss

    Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.





      SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

      Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

      Läs vad vi vill göra