(Tryck ENTER för fler alternativ)
Sökförslag:
Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.

Mitt i klimatkris och pandemi: sju nya flyglinjer till Sälen

Foto: Scandinavian Mountains Airport

Till vintern lanseras inte mindre än sju nya inrikes flyglinjer till Sälens nya fjällflygplats. “Signalerar framtidstro”, enligt VD:n – trots att Sälens snödagar försvinner i takt med klimatförändringarna.

Den hårt kritiserade flygplatsen – med det tjusiga namnet Scandinavian Mountains Airport – har fått ny luft under vingarna.

Mitt under klimatkris och coronapandemi lanserar TUI sju nya flyglinjer från Göteborg, Norrköping, Stockholm, Malmö, Växjö, Ängelholm och Köpenhamn. Målgruppen är skidsugna svenskar, som uppenbarligen har för bråttom till fjälls för att kunna lägga några extra timmar på att åka tåg eller bil.

Det är otroligt glädjande och signalerar framtidstro, säger Gunnar Lenman, VD på Scandinavian Mountains Airport.

Frågan är bara om besökarna kan vänta sig någon snö. Sälen-flygplatsen började trafikeras 2019 och finansierades bland annat med 250 miljoner ur statskassan. Flygplatsen har spåtts bli “ett ironiskt monument” där massor av pengar läggs på det utsläppstunga flyget, som bara spär på de klimatförändringar som lett till att Sälen, och större delen av Sveriges fjällkedja, numera har allt färre snödagar om året.

Redan från start var flygplatsen en riktigt dyr historia. När dåvarande näringsminister Mikael Damberg (S), tog premiär-spadtaget var det första gången på tjugo år en ny svensk flygplats byggdes. Bara nio mil bort låg redan Mora-Siljan Airport.

Sälen och Trysil erbjuder bra möjlighet till aktiviteter i frisk fjälluft. Jag tror många längtar efter det, säger Tommy Serban, kommersiell chef på TUI.

Scandinavian Mountains Airport låter kanske som en avlägsen plats, men den som kan grundläggande geografi vet att Dalarna tillhör Sveriges södra rikshalva. Dit når de flesta svenskar på en dag med betydligt klimatsmartare färdmedel än flyg. Exempelvis tar en resa med genomsnittlig bil mellan Göteborg och Sälen med bil knappt sex timmar, och är man fyra i bilen släpper resan ut 36 kilo koldioxid. Flygresan på samma sträcka släpper ut 127 kilo koldioxid per person.

Efter invigningsåret stod det klart att inte ens hälften av det beräknade antalet resenärer dök upp på Sälens flygplats. Förlusten täcks upp av alla besökare på skidorten, oavsett hur de har tagit sig dit, genom höjda priser på liftkort och boende.

Flygplatsen i Sälen fortsätter kort sagt att vara en riktigt dålig affär, både för turisterna, finansiärerna och alla som bryr sig det minsta om klimatet. Framtidstro i all ära, men de sju nya inrikesflygen lär knappast göra framtiden bättre.

SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

Läs vad vi vill göra
Tipsa!

Tipsa oss

Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.





    SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

    Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

    Läs vad vi vill göra
    Du kan nu spara nyheter!

    Lägg till något för att läsa senare eller att kunna återkomma till.

    OBS! De sparas endast i den här webbläsaren.